جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تأثیر منت و معرفى شیعه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حضرت ابومحمد، امام حسن عسکرى علیه الصلوة و السلام حکایت فرماید:

روزى شخصى به حضور امام محمد بن على الرضا علیهماالسلام وارد شد، در حالى که بسیار خوشحال به نظر مى‏رسید.

امام جواد علیه‏السلام علت سرور و شادى او را سؤال نمود؟

در جواب اظهار داشت: یا ابن رسول الله! از پدرت، امام رضا علیه‏السلام شنیدم، که فرمود: شادى انسان آن روزى است که از اموال و امکانات خود بر دیگر مؤمنین و خویشان صدقه‏اى داده و به آن‏ها احسان کرده باشد.

امروز تعداد ده خانوار از خانواده‏هاى فقیر و تهى دست به من مراجعه کردند؛ و به هر یک از آن‏ها در حد توان خود کمک نمودم و چون آن‏ها شاد گشتند، من هم خوشحال و مسرور مى‏باشم.

امام محمد جواد علیه‏السلام به او فرمود: به جانم سوگند، تو بهترین کار نیک و احسان را انجام داده‏اى؛ و باید هم این چنین شادمان و مسرور باشى، مشروط بر آن که اعمال نیک خود را ضایع و حبط نگردانى.

آن شخص سؤال کرد: با این که من از شیعیان و دوستان واقعى شما هستم، چگونه ممکن است که اعمال و عبادات خود را ضایع گردانم؟

امام علیه‏السلام فرمود: مواظب گفتار و حرکات خود باش، چون هم اکنون اعمال و رفتار نیک خود را نسبت به آن برادرانت ضایع کرده و از بین بردى.

آن شخص با حالت تعجب پرسید: چگونه باطل شد، با این که من کارى را انجام ندادم؟!

حضرت فرمود: آیا این آیه‏ى قرآن را تلاوت کرده‏اى: (یا أیها الذین آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذى)(1)

یعنى؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! صدقات و کارهاى نیک خود را با منت‏گذارى و آزار، باطل و ضایع نگردانید.

آن شخص گفت: یا ابن رسول‏الله! من بر کسى منت ننهاده‏ام؛ بلکه بدون هیچ منت و آزارى به یکایک آنان کمک و انفاق کردم؛ و هیچ‏گونه توقعى هم از آن‏ها نداشته‏ام!

امام جواد علیه‏السلام در پاسخ، فرمود: خداوند متعال فرموده: صدقات خود را به وسیله‏ى منت و ایذاء باطل ننمائید؛ و نفرموده است بر کسانى که صدقه مى‏دهید، منت ننهید؛ بلکه منظور هر نوع آزار و اذیتى است که در رابطه با آن کار نیک به نوعى واقع شود.

سپس امام جواد علیه‏السلام افزود: آیا منت گذارى بر آن افرادى که کمک کرده‏اى مهم‏تر است، یا ایجاد اذیت و آزار نسبت به ملائکه‏ى مقرب الهى و مأمورین ثبت اعمال و حفظ نفوس؟!

آن شخص در پاسخ گفت: بلکه این مورد أخیر مهم‏تر و حساس‏تر، و گناهش نیز افزون خواهد بود.

بعد از آن، حضرت فرمود: تو با این طرز برخورد و سخنى که این جا مطرح کردى، هم موجب آزار من و هم سبب ایذاء ملائکه شدى و با این کار، صدقات و کارهاى نیک خود را ضایع و باطل گرداندى، چرا باید چنین کنى؟!

و چگونه چنین ادعاى مهمى را کردى و گفتى: من از شیعیان خالص هستم؟!

آیا مى‏دانى شیعیان خالص ما چه کسانى هستند؟

آن شخص پاسخ داد: خیر، نمى‏دانم.

امام علیه‏السلام فرمود: شیعیان خالص آن افرادى هستند که همانند حزقیل نبى، مؤمن باشد – که او با شیوه‏ى مخصوص در مقابل طاغوت و فرعون زمانش توریه کرد -؛ و نیز مؤمن آل فرعون، صاحب یس که خداوند درباره‏ى او فرموده است: (و جاء من أقصى المدینة رجل یسعى)(2)

یعنى؛ مردى از آن سوى مدینه با سعى و کوشش آمد.

همچنین سلمان، ابوذر، مقداد و عمار یاسر، این افراد از شیعیان خالص ما هستند، آیا تو با این افراد یکسان و مساوى هستى؟!

اکنون خودت قضاوت کن، آیا با ادعائى که کردى، موجب اذیت و آزار ما و ملائکه‏ى الهى نشدى؟!

آن شخص عرضه داشت: یا ابن رسول الله! من از گفتار خود پشیمان شدم و توبه مى‏کنم، شما مرا عفو نموده و راهنمائى بفرما که چه بگویم؟

حضرت فرمود: بگو که من از دوستان و از علاقه‏مندان شما هستم و با دشمنان شما دشمن خواهم بود؛ و با دوستان شما دوست مى‏باشم.

آن شخص اظهار داشت: یا ابن رسول الله! من نیز همین را مى‏گویم و معتقد به آن هستم و از آنچه که قبلا گفتم، توبه مى‏کنم و عذرخواهى مى‏نمایم.

آن گاه در پایان، امام جواد علیه‏السلام فرمود: هم اینک به نتیجه و ثواب صدقات و دیگر کارهاى نیک خویش خواهى رسید.(3)


1) سوره‏ى بقره: آیه‏ى 264.

2) سوره‏ى قصص: آیه‏ى 20.

3) تفسیر الامام العسکرى علیه‏السلام: ص 314، ح 160، بحارالأنوار: ج 65، ص 159، تفسیر البرهان: ج 4، ص 20، ح 4، مستدرک الوسائل: ج 7، ص 234، ح 8123.